مسجد آیت الله فقیه سبزواری ، کوی طلاب ، مشهد

مسجد، پایگاهی که هیچگاه تعطیل نشد

شهرآرا آنلاین: بررسی ماهیت انقلاب ­های چند­ دهه اخیر نشان می ­دهد؛ در ظهور­وبروز هر انقلابی، سه محور رهبری، ایدئولوژی و پایگاه نقش اساسی در شکل­ گیری و به ثمر­رساندن آن انقلاب داشته است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر شهرارا آنلاین، گذشته از نگاه و ایدئولوژی رهبری در جهت­ دهی هرانقلاب، پایگاه آن انقلاب به عنوان مرکزی برای سازماندهی وهماهنگی نیروهای انقلاب و اعلام موجودیت آن در بین توده مردم، نقش حیاتی دارد که این موضوع در کشورهای اسلامی از ویژگی خاص تری برخوردار است.

 «محمد­حسنين­ هيكل»، روزنامه ­نگار معروف مصری درباره نقش مساجد به عنوان مهم­ترین پایگاه در انقلاب­های اسلامی مي­ گوید: «در كشورهاي اسلامي نهادي به چشم مي خورد كه قدرت، قادر به دسترسي بدان نمي باشد و آن نهاد مسجد است. با اين نهاد نمي توان مذاكرات پنهاني داشت يا به آن رشوه داد؛ زيرا انجام چنين عملي به مثابه توهين به عميق ترين و گرامي ترين اعتقادات مردم است.

 مسجد براي اجتماع مردم مكاني فراهم آورد كه حتي از دسترس مؤثرترين پليس مخفي به دور است. مردم به قيمت جانشان از مسجد دفاع مي كنند. مذهب به گرد زندگي مردم عادي يك حصار امنيت مي كشد كه مسجد و قرآن سمبل هاي آن به شمار مي روند».
با این نگاه بايد گفت كه گستردگي شبكه مساجد در سراسر كشورمان از بزرگ ترين شهرها گرفته تا کوچک ترین روستاها، اين امكان را در دوران انقلاب بوجود آورده بود كه پيام ها و ارتباطات انقلابي به راحتي در سراسر كشور پخش شود و همه مردم در ارتباط با مواضع انقلابي و پيام هاي رهبر انقلاب قرار گيرند.

 «جان.دي استمپل» از كارشناسان سفارت آمريكا مي نويسد: «يك جنبه مهم رشد حركت انقلابي، مشاركت دائمي و فزاينده سازمان هاي شيعي مذهب ايرانيان در جنبش بوده است. در كشور 35 ميليوني ايران تقريبا 80 تا 90 هزار مسجد و 180 تا 200 هزار ورحاني وجود دارد و سريع ترين و مطمئن ترين راه براي رساندن پيام از شهري به رهبران شهر ديگر از طريق شبكه مساجد انجام مي گرفت.»
در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی، شهر مقدس مشهد هم مستثنی از این قاعده نبود و چهار مسجدفقیه سبزواری، مسجد کرامت، مسجد بناها و مسجد امام حسن مجتبی(ع) بیش از سایر مساجد شکل انقلابی به خود گرفته و مهم ترین پایگاه های مردمی در آن دوران محسوب می شده اند.

 در ادامه نگاهی گذرا به برخی از دیدگاه های صاحب نظران و فعالان مسجدی مشهد در دوران انقلاب خواهیم داشت که گفته های آنان نیز تایید کننده این نقش مهم و اساسی مساجد است.

مسجد را نتوانستند، تعطیل کنند

حجت‌الاسلام محمدعلی امامی‌پور، انقلابی فعال مسجد فقیه سبزواری در این باره می گوید:

در آن زمان بسیاری از صنف‌ها و مدرسه‌های علمیه و دیگر جاهایی که به‌نوعی بازوان انقلاب بودند، تعطیل شدند؛ اما هیچ‌کس نتوانست این شعله افروخته‌شده در دل مردم را که مساجد روشن کرده بود، خاموش کند.

در واقع این مساجد بودند که همه امور مردم را در دست داشتند و مرگ شاه و حکومتش را رقم زدند. حتی در اوایل انقلاب که همه اداره‌ها و کلانتری‌ها و دادسراها منحل شده بودند، این مساجد بودند که استوارتر از همیشه به رتق‌و فتق مشکلات مردمی پرداختند.

 مسجد، تریبون انقلاب بود

 حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد نیز معتقد است: از آنجا که انقلاب پدیده‌ای مردمی و مسجد هم مردمی‌ترین پایگاه اسلام است، در دوران انقلاب، هر تصمیمی که گرفته می‌شد یا اخباری که باید به اطلاع مردم می‌رسید، همه و همه از کانال مسجد انجام می‌شد.

 در آن روزها محور حرکت‌های مردمی در مشهد، مساجد بود و هرکس که به دنبال نظر و صحبت‌های امام‌خمینی(ره) بود، باید به مساجد مراجعه می‌کرد. اکنون هم هرکس به دنبال حرف انقلاب و مسائل مذهبی برای ادامه حیات نظام اسلامی است، باید باز به سراغ مساجد برود و از آن راه تغذیه شود.

 احیای نگاه مسجدمحوری در انقلاب

 حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حجت گنابادی‌نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی ادامه می دهد: دین اسلام برای نیازهای انسان دو رویکرد را مدنظر دارد؛ رویکرد فردی و رویکرد اجتماعی. بنابراین خانواده را خاستگاه و گرانیگاه نیازهای فردی و مسجد را خاستگاه و گرانیگاه نیازهای اجتماعی انسان قرار داده است.

از این رو مساجد انقلابی درطول سال‌های مبارزاتی امام(ره) تنها پایگاه عبادی نبودند، بلکه علاوه بر حفظ پررنگ بخش عبادی، ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را هم مدنظر داشتند.

 مساجد؛ کانال حرکت‌های انقلابی

 حجت‌الاسلام حسینعلی رحمتی، مسئول امور مساجد اداره‌کل تبلیغات خراسان‌رضوی یادآوری می کند: در آن موقعیت حساس، مساجد پایگاه مهمی بود تا شاگردان و پیروان امام به همراه اقامه فرایض دینی و عبادی که دلیل اصلی حضور مردم در مساجد بود، پیام‌ها و اهداف انقلابی امام(ره) را دریافت و منتقل کنند.

مردم و روحانیت با محوریت مساجد به مبارزات خود ادامه می‌دادند و این امر واضح بود که در هیچ زمان و مکانی، فضای دیگری تا این اندازه، این قابلیت را برای تجمع، انگیزش و سامان‌دهی مردم انقلابی ندارد.

رشادت‌های انقلاب؛ درس‌های پای منبر

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سید‌حسن حسینی، فعال انقلابی مسجد بناه اضافه می کندا: در روزهای اوج انقلاب، مردم با پارچه سفید در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کردند و کفن‌پوش آماده شهادت بودند؛ این ارزش‌ها از همان باورهای نهضت حسینی نشئت می‌گرفت که مردم ما سال‌ها در مساجد و پای منبرها با آن خو گرفته بودند.  

تداوم انقلاب به فعالیت مساجد بود

 حجت‌الاسلام محدث، فعال انقلابی مسجد فقیه سبزواری هم می گوید: در زمان انقلاب، به دلیل اینکه مساجد به جایی وابسته نبودند، به‌شکل خودجوش برنامه‌ریزی و حرکت می‌کردند؛ اقدام امام خمینی(ره) هم به پیروزی رسید، تنها به این دلیل که از مسجد شروع شد و مسجد پایگاه مردمی بود. منافقان هم به همین دلیل به‌دنبال تعطیل‌کردن مساجد بودند

http://shahraraonline.ir/final/site/news-content.php/32048?id=32048